“We hopen stiekem toch wel dat mensen anders over reizen gaan denken” zegt het NBTC

Afgelopen jaar heeft Nederland 65% minder internationale gasten mogen ontvangen ten opzicht van 2019, maar dit betekende niet dat de vakantiehuisjes, hotels en campings in Nederland leeg hebben gestaan. In totaal ontvingen ze namelijk 19 miljoen gasten uit eigen land. Toch is dit wel een kwart minder dan het jaar daarvoor blijkt uit recent onderzoek van het NBTC, Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen. Omdat het moeilijk in te schatten is hoeveel bezoekers dit jaar in Nederland worden verwacht heeft het NBTC 3 scenario's op een rijtje gezet.

Photo by Roman Kraft on Unsplash

1. In scenario 1, het beste scenario, kan er vanaf het voorjaar vanuit de buurlanden naar Nederland worden gereisd. Vanuit dit scenario kan Nederland 8 procent meer binnenlandse toeristen en bijna 30 procent meer internationale toeristen dan vorig jaar verwachten.

2. In het tweede scenario komt reizen vanuit de buurlanden pas in de zomer op gang. Naar verwachting verblijven in dit scenario meer Nederlanders in eigen land, omdat reizen naar het buitenland maar beperkt mogelijk is. In dit scenario kan Nederland bijna net zoveel internationale gasten als afgelopen jaar verwachten.

3. In het minst gunstige scenario is internationaal reizen dit jaar nog vrijwel onmogelijk. Dit leidt tot bijna 40 procent minder internationale gasten dit jaar. Het binnenlands toerisme wordt iets minder hard geraakt (-8%), omdat Nederlanders in deze situatie, net als in 2020, vaker voor een zomervakantie in eigen land kiezen.


TravelandCovid19 sprak met Elsje van Vuuren, Communicatie & PR-adviseur bij NBTC, over de toekomst van de reisbranche en de verwachtingen in de toekomst. 


Mocht het minst gunstige scenario nou het geval zijn wat betekent dit dan voor de branche?

"Dat zijn opnieuw hele harde klappen voor de branche. Bij het minst gunstige scenario blijven vooral Nederlanders er in eigen land op uit gaan, mensen willen er ook gewoon graag op uit nu. Dat is één ding wat zeker is. Ergens heeft Nederland de mazzel dat Nederlanders er in eigen land graag op uit trekken. Maar je merkt wel dat dit ook voor een kortere periode is dan internationale reizigers er op uit trekken. Bij de scenario's kijken we vooral naar het aantal overnachtende. Je ziet dus wel dat Nederlanders graag een uitstapje willen maken, maar er geen overnachtingen bij boeken, ze slapen vaak gewoon thuis. Dat is uiteindelijk economisch gezien is helemaal niet gunstig. Mensen uit het buitenland geven gewoon veel meer geld uit, ze halen alles uit hun trip. Naar alle musea gaan, alle horeca bezoeken, er echt op uit. Dus scenario drie heeft financieel gezien echt enorme gevolgen in Nederland."

Is er sowieso blijvende schade in de reisbranche?

"Nou blijvende schade is moeilijk om te zeggen. Wat je veel ziet is dat mensen heel erg terughoudend in het boeken zijn van reizen. Mensen die graag reizen, boeken nu eventueel een last minute vakantie. En wat je vooral veel ziet is dat er het afgelopen jaar enorm veel natuurhuisjes en vakantieparken waren die vol zaten. Vooral de accommodaties die in de natuur gevestigd zijn, waren erg populair. Zij hebben best wel een goede zomer gedraaid en sommigen zelfs beter dan ooit. Dus als je bijvoorbeeld in Drenthe Overijssel Limburg of op de Veluwe hebben alle huisjes bom vol gezeten, echt tot aan de herfst vakantie toe. Maar daarentegen trekken vele mensen weg uit de stad, en je merkt dus dat de vier grote steden van Nederland echt heel weinig toeristen hebben ontvangen. Dus in de steden zijn wel echt de hardste klappen gevallen. Dat heeft er ook mee te maken dat hotels vooral te maken hebben met zakelijke reizigers. De reizigers die bijvoorbeeld uit Amerika of Rusland komen voor zakelijke doeleinden. En die zakelijke reizigers die komen als allerlaatste pas weer terug, dat zal waarschijnlijk niet eens meer dit jaar plaatsvinden."

Wanneer kunnen we de zakelijke reizigers wel weer verwachten?

"Ze zeggen zelfs dat dat misschien pas begin 2022 heel langzaam op gang zou kunnen komen. Dus in dat opzicht denk ik dat het vooral voor de steden heel erg heftig is. Aan de andere kant wordt ook wel vaak gezegd dat de steden een wat grotere buffer hebben. Toch hebben vele ondernemers het gewoon zwaar en zullen sommigen en niet gaan redden."

Is de reisbranche wel weer in staat snel terug te veren?

"Het ligt heel erg aan om wat voor soort onderneming het gaat, bijvoorbeeld een hotel of een vakantiepark. Daarnaast hangt het ook af van de behoefte van mensen. Maar door onze monitor weten we nu wel dat mensen wat onrustig worden en er graag op uit willen, ook weer terug naar de steden. Dat is gewoon iets wat zeker is en dan zal het herstel langzaam aan gaan. Toch zeggen sommigen dat er pas in 2024 sprake zal zijn van herstel."

Verandert de crisis ook het reisgedrag van mensen?
"Daar staan de kranten natuurlijk wel vol mee, ik moet eerlijk zegen dat dat gewoon heel erg lastig is om te zeggen. Als je kijkt naar de steden, daar was het natuurlijk voor corona altijd ontzettend druk. Soms zo druk dat de bewoners overlast ervaarden. Ik denk dus wel dat mensen nu meer gaan nadenken over de toekomst van het reizen en hoe we straks weer 'open gaan', hoe we duurzaam kunnen herstellen en niet direct weer volle bak gaan draaien, zodat het voor de bewoners ook prettig is."

"Daarnaast denk ik ook dat mensen een stuk voorzichtiger zijn geworden en dat men bewust is geworden van wat er allemaal kan gebeuren. Zo'n crisis als deze komt natuurlijk zelden tot weinig voor. Maar het hangt ook heel erg van de leeftijd van mensen af denk ik. Jongeren zijn veel minder angstig dan ouderen. Dus misschien dat de ouderen in de toekomst veel voorzichtiger gaan reizen en niet meer in grote groepen reizen. Dat zou iets kunnen zijn dat in de toekomst anders is."

"Toch zeggen sommigen dat er pas in 2024 sprake zal zijn van herstel."

Kan het überhaupt weer helemaal hetzelfde worden als voor de crisis?

"We hebben een voorlichtingscampagne waarin we alle mooie plekjes van Nederland laten zien zodat Nederlanders in de toekomst er ook niet altijd voor hoeven te kiezen om naar het buitenland te gaan en dus voor hetzelfde te kiezen. Nederlanders zijn namelijk best wel makkelijk te verspreiden over het land, en we hopen stiekem dat mensen toch wel ander gaan denken over vakanties. Want Nederland heeft zoveel moois te bieden. Ik denk wel dat men zou willen veranderen, maar de vraag is, als het reizen allemaal straks weer mogelijk is, of we dan niet weer gewoon terug in ons oude gedrag vallen. Het blijft heel moeilijk om te zeggen."

Verwachten jullie ook iets positiefs uit de crisis?

"Ik denk wel bewustwording. Daarnaast hebben mensen Nederland afgelopen jaar wel echt ontdekt. Dat is zeker een hele positieve. Wij hebben natuurlijk ook een hele mooie zomer gehad met erg mooi weer. Maar ik denk wel echt dat we Nederlanders kunnen inspireren om de mooie plekken van Nederland te ontdekken. Ik denk dat dat een positief omslagpunt kan zijn."

Welke reizen zijn op dit moment populair?

"Ik denk nu met name de natuur en de ruimte vakanties. Je ziet die populariteit ook afgelopen jaar, mensen gaan veel naar natuurparken en willen de drukke steden vermijden."

Heeft u een tip voor de reizigers?

"Kijk ook vooral wat Nederland te bieden heeft. In deze onzekere tijd kan ik mij voorstellen dat mensen niet naar het buitenland willen, omdat grenzen toch ineens weer dicht kunnen gaan. Dus kijk gewoon ook even in Nederland wat er te doen is. En kijk verder dan je neus lang is want er is echt heel veel te zien en te beleven. Volg op Instagram de hashtag #hiermoetjezijn, want daar kan je je echt laten inspireren door mensen die naar onbekende plekken zijn geweest in Nederland afgelopen jaar."

Heeft u een tip de ondernemers?

"Ondernemers uit de toeristische sector hebben het afgelopen jaar echt zwaar gehad, maar ook laten zien dat ze heel erg innovatief zijn in het zoeken naar oplossingen, waardoor reizen toch mogelijk is. Bijvoorbeeld virtuele mogelijkheden. Dus kijk vooral naar wat mogelijk is en niet naar wat niet mogelijk is en hoe je je product ondanks de maatregelen toch interessant kan maken voor je doelgroep en wellicht voor een nieuwe doelgroep. Wat het voor komend jaar gaat worden is heel lastig om te zeggen."

Maak een gratis website.