Onderzoek Booking.com: 

9 voorspellingen over hoe de reiswereld eruit gaat zien!

Photo by Nattu Adnan on Unsplash

Sinds het begin van 2020 staat de wereld op zijn kop. Ons hele leven is veranderd en vele dingen die we als vanzelfsprekend ervaarden, is niet meer. Ook het reizen en de mooiste plekken van de wereld ontdekken staat stil. Toch blijft het verlangen om opnieuw te kunnen reizen hoog. Maar wat heeft de toekomst ons te bieden? Booking.com deed onderzoek onder meer dan 20.000 reizigers uit 28 verschillende landen en de inzichten uit de Booking.com-data. Hieruit kwamen de negen belangrijkste trends die de toekomst van reizen zullen vormgeven.

Reizen een 'must': We willen blijven ontdekken

Ondanks alle geannuleerde reizen, de vouchers en vele teleurstellingen op het gebied van reizen, is het verlangen om weer de wereld te kunnen ontdekken niet verdwenen. Uit onderzoek van Booking.com is gebleken dat de meerderheid van de respondenten (65%) graag weer zou willen reizen, 61% van de respondenten gaf aan het reizen meer te gaan waarderen, er bewuster mee om te gaan en het reizen niet meer als vanzelfsprekend te zien.

Vele reizigers denken nu al na over het plannen van een reis zodra dit weer mogelijk is. Ze willen net zoveel reizen maken als ze deden in het jaar voor de pandemie, zowel nationaal als internationale reizen. Bovendien heeft het vele thuiszitten ons nog meer laten verlangen naar het reizen en de wereld ontdekken. 53% van de respondenten gaf aan nu nog meer te willen reizen dan voorheen en zelfs 42% gaf aan de verloren tijd voor reizen te willen inhalen.

38% van de reizigers wil gaan reizen om een verloren verjaardagsfeest of bruiloft in te halen. En 40% van de respondenten gaat een geannuleerde reis in de toekomst weer opnieuw boeken.

Photo by Tabea Damm on Unsplash

De (prijs)bewuste boeker: goedkoper reizen

Door alle financiële klappen die er het afgelopen jaar zijn gevallen, zullen vele reizigers goed nadenken voordat ze hun geld uitgeven. Ze willen meer waar zijn voor hun geld. Uit het onderzoek blijkt dat 62% van de reizigers ook daadwerkelijk beter nadenkt over het geld dat ze aan een reis uitgeven. 55% van de reizigers gaf aan meer opzoek te gaan naar aanbiedingen en mogelijkheden om reizen goedkoper te maken.

Vanwege alle onzekerheden rondom het plannen van reizen wil 74% van de reizigers dat reisbureaus en andere reisboekingsplatforms duidelijke annuleringsvoorwaarden, terugbetalingsvoorwaarden en reisverzekeringen bieden. "46% van de reizigers vindt de mogelijkheid tot annuleren van een accommodatie een must-have, en 36% wil de mogelijkheid hun incheckdata kosteloos te wijzigen." Schrijft Booking.com.

Dicht bij huis populair: reis als een local

Afgelopen jaar hebben we het al veel kunnen doen, reizen dicht bij huis. Een perfecte oplossing als het niet mogelijk is de wijde wereld te ontdekken. Het reizen dicht bij huis blijft een populaire keuze, het is makkelijk, veilig en vaak ook duurzamer. In totaal is 47% van de ondervraagden in de eerste 7 tot 12 maanden, nadat het weer mogelijk is om te reizen, nog van plan binnen eigen land te gaan reizen, 38% van de reizigers zou dit nog voor een langere tijd willen doen.

Als we kijken naar het reizen in eigen land is 43% van de reizigers van plan een nieuwe plek te ontdekken en 46% van de ondervraagden is van plan van al het moois te genieten wat de natuur in eigen land te bieden heeft. De helft van de reizigers zou zelfs weer terug gaan naar een plek die ze al eerder hebben bezocht.

Uit de data van Booking.com is gebleken dat vele mensen bij de filter het 'huisdiervriendelijke' filter hebben aangevinkt. Sinds het begin van de reisbeperkingen is deze zelfs verdubbeld. Het blijkt maar dat reizen met een huisdier ontzettend populair is, en volgens Booking.com zal dit in 2021 zeker blijven groeien.

"De liefde voor reizen naar bestemmingen verder weg is echter niet verdwenen, integendeel. Waardering voor de eigen vertrouwde omgeving zal een plekje krijgen naast de blijvende liefde voor en het verlangen naar langeafstandsreizen, want bijna een vijfde (18%) van de Nederlanders is van plan om tegen eind 2021 naar een heel verre bestemming te reizen, tegen slechts 7% eind 2020." Schrijft Booking.com

Photo by ian dooley on Unsplash

Opzoek naar reisinspiratie

Online opzoek naar reisinspiratie, het was afgelopen jaar populairder dan ooit te voren. Van mooie winterreizen naar tropische plekken met witte stranden en blauwe zee. We hebben vele droombestemmingen opgezocht en het zoeken naar dit soort content zal volgens Booking.com in 2021 alleen maar verder toenemen.

95% van de reizigers besteedde tijd aan het zoeken naar reisinspiratie en 38% zocht wekelijks naar een mogelijke reisbestemming. Ook eigenaren van bestemmingen en accommodaties merken dit, zij zullen daarom nog meer inzetten op het maken van content. In de hoop de reizigers te betrekken en enthousiast te maken voor hun reizen.

Veiligheid voor alles

Door alle omstandigheden rondom corona doen mensen extra voorzichtig. 79% van de ondervraagden geeft aan meer voorzorgsmaatregelen te nemen tegen het coronavirus als ze op reis gaan. 59% van de ondervraagden geeft aan bepaalde plekken de vermijden als ze daarmee ook de drukte kunnen vermijden en 70% van de reizigers verwacht dat ook de toeristische attracties de afstandsregels zullen inzetten.

Booking.com schrijft: "Wat betreft het kiezen van een accommodatie, boekt 70% van de mensen alleen als ze weten welk gezondheids- en hygiënebeleid er van kracht is - en driekwart (75%) geeft de voorkeur aan accommodaties die antibacteriële en ontsmettingsproducten bieden."

Niet alleen de voorkeur voor bestemmingen zijn door de coronacrisis wat veranderd, ook de manier om op locaties te komen is veranderd. Bijna de helft (46%) van de reizigers zal het openbaar vervoer, zoals het vliegtuig of de trein, liever vermijden om te voorkomen met een groot aantal mensen te reizen. Daarnaast is twee derde van de reizigers bereid een gezondheidscheck te doen op bestemming en zou 62% van de ondervraagde een mondkapje dragen als dit verplicht is. Maar de quarantaineplicht is minder populair, 27% van de reizigers wil dit maar doen om op een bepaalde bestemming te kunnen reizen.

Aandacht voor duurzaam en verantwoord reizen

Door het coronavirus zijn we op een andere manier naar de wereld gaan kijken, we hebben een milieubewustere mentaliteit ontwikkeld. 53% van de ondervraagde reizigers geeft aan op zoek te gaan naar duurzamere manieren om te reizen. Mensen willen de minder bekende bestemmingen ontdekken en drukke toeristische plekken vermijden.

Ook is 53% van de ondervraagde mensen meer bezig met minder afval produceren en het recyclen van plastic tijdens het reizen. Twee derde (67%) van de reizigers gaf aan het belangrijk te vinden dat hun reiskeuzes bijdragen aan het herstel van de bestemmingen die ze bezoeken, en meer dan de helft (55%) wil zien hoe hun uitgaven bijdragen aan de ondersteuning van de lokale gemeenschap.

Photo by alevision.co on Unsplash

Klaar met kantooruren en werken waar je maar wilt

Dankzij corona werken er ontzettend veel mensen thuis. Door het thuiswerken zijn mensen veel vrijer om te werken waar ze maar willen. Ze hoeven niet meer op een vaste plaats te werken. Mensen zouden in de toekomst langere reizen willen maken die werk en plezier effectiever combineren dan ooit. Uit het onderzoek blijkt dat 52% van de reizigers, als ze de mogelijkheid hebben, langer op zakenreis gaan om er volgens nog een aantal vrije dagen aan vast te plakken. Ook hebben mensen de mogelijkheid om hun vakantie te verlengen en op hun reisbestemming te gaan werken. 40% van de reizigers is zelfs bereid om in quarantaine te gaan op locatie, zolang ze maar de mogelijkheid hebben om te werken.

Simpele voldoening

In de toekomst zijn reizigers van plan meer te gaan genieten van eenvoudige dingen. Uit onderzoek blijkt dit te gaan om 69% van de mensen. Ze willen meer tijd doorbrengen in de natuur en met de familie tijdens de volgende vakantie.

42% van de reizigers geeft aan voorkeur te hebben voor een vakantiehuis of appartement in plaats van een hotel, terwijl het percentage reizigers in 2019, die naar hotels wilden, nog 64% was. 46% kiest ervoor om meer binnenshuis te eten in plaats van in restaurants uit eten te gaan.

Ontspannende reizen zullen ook hoog op de reisagenda staan in de toekomst, want meer dan de helft (51%) van de reizigers zegt dat dit hun favoriete type reis is, gevolgd door strandvakanties (40%) en stedentrips (29%).

Photo by Joshua Earle on Unsplash 

Technologie in reizen

Technologie wordt steeds belangrijker, en ook reizigers gaan het steeds meer gebruiken. 64% van de Nederlandse reizigers is het erover eens dat technologie belangrijk zal zijn bij het controleren van gezondheidsrisico's tijdens het reizen, en hetzelfde aantal Nederlandse reizigers vindt dat accommodaties de nieuwste technologieën moeten gebruiken om reizigers een veilig gevoel te geven.

Meer dan de helft van de mensen wil technische mogelijkheden om op het laatste moment een tafel in een restaurant te kunnen reserveren en bijna een kwart wil meer selfservice-terminals in plaats van een ticketbalie. Daarnaast zou 36% van de respondenten het fijn vinden, voordat ze een bestemming voor het eerste zouden bezoeken, een voorproefje te krijgen met behulp van virtual reality.

Bron: Booking.com 

Maak een gratis website.